• Linnea Andersson
  • Sofia Lindström
  • Malin Hansegård
  • Mikael Cylvén
  • Olle Hellström
  • Ronny Olovsson
  • Kristofer Westling
  • Lena Strömbäck
  • Sofie Pexer
  • David Granström
  • Ludde Wästfelt
  • Pär Wallin
  • Fredrik Johansson
  • Olov Nilzén
  • Robin Sundberg
  • Carola Waara
  • Daniel Eriksson
  • Annika Glim
  • Britt-Marie Rauman Krohn
  • Peter Kemi
  • David Hakeberg
  • Christoffer Granström
  • Henrik Larsson
  • Helén Fagerström
  • Helena Eriksson
  • Anders Ahlbom
  • Fredrik Karlsson
  • Magnus Ahlqvist

Poster med taggen "Krönika"

Hur kommunicerar du, gubbe?

Hur kommunicerar du, gubbe?

Kalla mig både PK, naiv och gröngöling. Men nog kan vi väl bli bättre på att tänka utanför boxen? Eller som Nanna Johansson en gång skrev: Think outside the cocks. 

Tjena kompis! Har du sålt nån grej med tjej på sistone? Höhöhö. Så brukar det låta när branschen träffas på diverse tillställningar. Samtidigt som det skrockas och skålas. Kolla bara på Björn Borg som till och med råkade återanvända den gamla (och RO-fällda) resväskeannonsen.  

Näää, jag skojar bara. Inte om Björn Borg, detta är tyvärr sant - men förhoppningsvis är det inte riktigt så här det går till när idéerna kläcks ute på byråerna.

Läs mer ­>

Rätt man på rätt plats

Rätt man på rätt plats

Jag är en retro-person. På många sätt. Inte för att jag lever i det förflutna men jag gillar historier, berättande och saker och ting, inklusive människor, med själ och just, historia. Häromsistens påpekade en vän att ”i dag ser du ut som en riktig reklamgubbe. Svarta brallor, svart polotröja och kavaj”.

Rätt man på rätt plats, med andra ord, men polon är ett plagg som stadigt följt mig genom åren och passerat, och överlevt, alla andra klädtrender som kommit och gått.

Läs mer ­>

Smell the coffee

Smell the coffee

Det där ordspråket att tiden går fort när man har roligt stämmer inte helt. Tiden går faktiskt fort HELA TIDEN, inte bara när livet visar sig från sin bästa sida. MEN! En sak som ju stämmer är att tiden går snabbare ju äldre man blir. Kommer ni ihåg man var liten och hade ett helt långt sommarlov framför sig? Det var ju en evighet! Nu är 10 veckor bara något som flyger förbi.

Läs mer ­>

Krönika: Storytelling – fejk eller på rikt

Det gäller att vårda sin historia. Att renodla den och lyfta fram det som är väl värt att berätta.
Storytelling, kallas det på marknadsföringska.
En gammal ädel konst som bygger ett varumärkes tyngd och trovärdighet. Om det görs rätt.

Ett givet exempel på stark storytelling är förstås IKEA och berättelsen om Kamprad. Den egensinnige gubben. Uppfinningsrik och klurig. Ekonomisk, nej, rent av snål. Ordnar billiga möbler och verkar själv ointresserad av pengar.

Vi kan storyn.

Nu har den inte visat sig vara riktigt sann. Stiftelser har samlat miljarder i det tysta och kanske är Kamprad en av de rikaste som lever på vår planet.

Men, storyn om Kamprad är så starkt rotad att inte ens sanningen verkar rå på den.

Läs mer ­>

Hyllade framgångssagor - eller slumrande katastrofer?

Hyllade framgångssagor - eller slumrande katastrofer?

Arianna Huffington pryder omslaget på DN:s glossy lördagsbilaga.
En paradox i sig.

Hon som skapat framtidens tidning, Huffington Post på nätet, tryckt i en printupplaga av nyhetstidningen DN, det som av många dömts ut som dött och förlegat.

"Nätdrottningen" skriver DN. Hon har "framgångsrikt navigerat i den nya medieindustrin" och "hennes banbrytande nättidning Huffington Post lockar miljontals läsare".

Det är bilder över uppslag, framgångssagan berättas, Huffington Post läses av 81 miljoner människor och 2011 köptes den för 2,7 miljarder kronor av AOL och det handlar om utbrändhet i framgångens skuggsida. Jag bläddrar i pappret.
Det är åtta sidor.
Ett massivt reportage. Ett litet printmonument.

Men, det som skakar om mig mest är väldigt litet, bara två rader, när jag kommer till den näst sista meningen i detta enorma textsjok fryser jag. Meningen lyder: "Verksamheten går dock med förlust".

Va!?
Läser den meningen igen.
Det känns snopet på något vis.


 
Läs mer ­>

Hållbarhet, inte bara ett bäst-före-datum!

Hållbarhet, inte bara ett bäst-före-datum!

Grönt är det nya svart.
Så är det.
Men, inte lika starkt som när Al Gore skrämde oss till klimatpanik. Ni minns, inlandsis smälter, golfströmmen byter riktning, haven stiger och vädret går bananer.

Nu har det liksom lugnat ner sig. Trots att forskarnas rapporter på inget vis blåst "faran över".
Klimathotet känns inte lika påtagligt akut. Lite euro-kris och de flesta glömmer att tänka på tråkigheter som hållbarhet och omställning. Miljöfrågan riskerar att väga lätt när balansräkningen kantrar och siffrorna lyser röda.

Läs mer ­>

Från idoler till totalt okända!

Från idoler till totalt okända!

Som konsult brukar jag säga att jag åker runt och strategar om paradigmskiften.
Jo, lite så.
Sedan internet kom till byn har det varit en enda lång rad av paradigmskiften, från bransch till bransch, brutala affärsmässiga omkastningar och marknadsmässiga konvulsioner.

Napster knockade en hel skivindustri, för att skivindustrin inte förstod att det var framtiden de just stött på. Det tog nästan 20 år för skivbolagen att samla sig och landa i ett Spotify tack vare en annan entreprenör.
Nyhetstidningarna står just nu i fokus, för att inte säga all handel från elektronik till böcker till skor som nu i rask takt prispressas av nätbutiker.

Läs mer ­>

Hur tar man betalt för en idé?

Hur tar man betalt för en idé?

Det är ju rätt märkligt att vara handelsresande i kreativitet. Jag är ju det till vardags. Åker runt och träffar kunder som berättar om ett problem som sedan jag och mina kollegor ska lösa med en kreativ idé som nyttjar kommunikation som verktygslåda.

Inte sällan vill kunden få en starkare position på marknaden, kanske rent av vara "top of mind", förstavalet.

Läs mer ­>

Om kontor kunde prata, vad skulle ditt säga?

Om kontor kunde prata, vad skulle ditt säga?

Vi befinner oss mitt i en gigantisk växling. En av mänsklighetens största generationer, både till antal och bukhöjd, är på väg att pensioneras.

Överallt i vårt samhälle kommer mångtusende vakanser att uppstå. Kommuner, industrier, organisationer… Inte bara att en enorm mängd kompetens tackar för sig över tårta och kaffe och går hem för att spendera resten av sitt liv golfande i Spanien eller så råkar man brista ut i snickarglädje i stugan.
Tomrum ska fyllas, spetskompetenser rekryteras och framtidsutmaningar mötas.

Läs mer ­>

Dags igen: Våga vägra lågkonjunkturen!

2008 fattade vi i Vinters ledningsgrupp beslutet att "inte vara med i lågkonjunkturen, för det verkade så tråkigt" och la ut det på vår webb den 24 november. Det tog inte lång stund så ringde Janne från Kuriren och ville göra en intervju. Jag sa lite förvånad "javisst".

Jag försökte förklara hur vi tänkte, att vi självklart hade respekt för att många tvingades varsla och skära ner, MEN, att vi inte i våra nyckeltal såg någon nedgång och då tyckte vi att vi för tusan inte behövde bromsa, utan vi fortsatte anställa och satsa framåt. För om vi fegade ur skulle ju även vi vara medskapande till en lågkonjunktur.

Intervjun gjordes en fredag, på lördagsmorgonen slog jag upp Kuriren och… SHIT! Ett uppslag. Och texten… "Nils Dacke, Gustav Vasa, Spartacus.. och Ronny Olovsson… I dag kan han skriva upprorsledare på sitt visitkort." Jag sjönk ihop över kaffet. HERREJÄV… Jag såg hur mobben med högafflar och facklor samlades för att jag hade förhävt mig å det grövsta. Vad skulle Jante säga!?

Men… Märkligt nog blev det glada sms, mejl, ryggdunkningar och uppmärksamhet i nationella medier.
Att leka tvärtomleken är ofta väldigt effektivt rent PR-mässigt. Och att våga vara positiv, när det finns fog för det.

Läs mer ­>

Kör du rysk roulette med din smartphone?

Disrespektar du det digitala? Kör du rysk roulette via din smartphone?
Vad jag menar?
Jo, lugn, så här.

Teknikutvecklingen har gett oss en mängd nya kanaler, plattformar och vägar för kommunikation. Vi kan skajpa, chatta, twittra och mejla och gör också så i en hiskelig mängd till höger och vänster.

Ofta utan att ens tänka så mycket på saken, det hela löper som ett slags ständigt pågående samtal med omvärlden.
Vi skriver och skickar. Ofta går det fort, väldigt, väldigt fort. Ibland för fort. Ibland skickar vi mejl till den vi skriver om för att vi tänkt fel och plötsligt får den som blir omskriven läsa ett mejl avsett för någon annan. Ibland kan mejl skickas till gruppmejl då det var avsett för endast två ögon. Jag vet människor som förlorat sin anställning för dylikt.

Det är väl med detta som med så mycket annat. Det är nytt. Det är så pass nytt att vi inte riktigt fattat ännu. Det tror jag är ett stort skäl till att vi så ofta ser så många som borde veta bättre göra bort sig med just de nya digitala verktygen.

Läs mer ­>

Jo, du lider av självbedrägeri!

Öl är hälsa. Hälsa ofta.
Så stod det på stora dekaler i bakfönstret på de lite större bilarna när jag växte upp på 70-talet. Det kommunicerades friskt på den tiden på bilarnas bakrutor. En kommunikationskanal som märkligt nog dött ut. Ja, den är lika hopplöst passé som rörposten. Minns ni den? Man mejlade genom plaströr där små kapslar sögs med tryckluft runt i ett obegripligt system fram till den som skulle ha innehållet. En slags lite mer stringent flaskpost.

Jaja, det var inte det jag tänkte skriva om. Det var mer det där med hälsa. En hel miljardindustri som vilar på en solid grund baserad på vårt kollektiva självbedrägeri.
Jodå, du också. Och jag med.
Det jag nu skriver kommer att vara sanningen och därigenom kullkastar jag all fundemanta för en global bransch som sysselsätter miljontals människor.
Ja, eller, alltså, det där får väl framtiden utvisa…

Självbedrägeriet är alltså kollektivt. Vi hjälps alla åt att dupera oss själva och stödbedra varandra. Vi vill alla kollektivt vara slanka, vältränade, rappa i steget och den ouppnåeliga drömmen är en sexpack på magen… Nej,inte en kall ölansamling, utan musklerna.

Vi tänker, till helgen kan jag väl ändå få unna mig lite extra. Fredagsmyset övergår i lördagsgodis och middag för att pömsa genom en söndag med lite extra mys inför måndagen. För sedan, jo, sedan ska vi ju späka och träna under vardagarna…
Fast, tre dagar av sju, det är ju varannan dag det. Varannan dag svullar vi!

Vi åker bil, cyklar, rulltrappor, hissar, motorbåtar…

Fast, sedan betalar vi tusentals med kronor för att springa på löpband, slita i roddmaskiner eller trampa i trappmaskiner för att simulera allt det där vi nyligen undvek.

Läs mer ­>